Wij weten het allemaal, zo ingewikkeld is het toch niet? Praten, blijven praten met elkaar. Niet zomaar een gesprekje, maar echt praten, openstaan voor elkaar, proberen elkaar te begrijpen, naar elkaar luisteren, zoeken naar de echte betekenis en bedoeling van wat er gezegd wordt… Ook bij zakelijke conflicten.
Oorzaak conflict achteraf altijd duidelijk..
En toch gaat het keer op keer mis. In privé zijn de echtscheidingen aan de orde van de dag. Tja, achteraf wisten de echtelieden het allemaal precies. We waren elkaar uit het oog verloren, waren te druk met onze carrières, deelden niets meer met elkaar, irritaties werden conflictjes, conflicten werden conflicten, totdat partijen opgesloten zaten in de bekende loopgravenoorlog met als resultaat alleen maar verliezers. Conflictbemiddeling? Daar hebben we nooit aan gedacht.
Zakelijk conflict op de loer?
Het komt wel goed…
Wat in een privé relatie kan gebeuren kan even zo goed ook in onze zakelijke omgeving spelen.
Business as usual, maar ondertussen…… Hoe zit het eigenlijk met de onderlinge relaties in je team, je directie, bij je raad van commissarissen of raad van toezicht, je aandeelhouders. We gaan er maar al te gemakkelijk van uit dat kleine irritaties en probleempjes zich vanzelf oplossen. Niet teveel over praten, niet teveel mee bemoeien. Laat staan daar een issue van maken of erkennen dat er een conflict is. Het komt wel goed.
Zakelijke samenwerking spat uit elkaar
Tot het mis gaat, echt mis gaat. Ik zag het bij de fusie van fysiotherapie praktijken, bij de lang bevriende aandeelhouders van een textielonderneming, bij de maten van een maatschap in de medische wereld en op nog vele andere plaatsen. Samenwerkingen die uit elkaar dreigden te spatten. En waarom eigenlijk? Tja, dat is wat de vele betrokkenen zich achteraf, nadat ik mijn rol als conflictbemiddelaar had afgesloten, ook afvroegen.
Geen ruimte voor de essentie
Waar ging het dan mis? Niet met de behandeling van patiënten of de ontwikkeling van nieuwe markten en producten, en ook niet met de afspraken over de inkomensverdeling. Nee, het ging mis omdat in de waan van de dag er geen tijd en ruimte meer was om met elkaar het gesprek aan te gaan waar het echt over zou moeten gaan.
Geen tijd voor communicatie
In ons professionele leven ontwikkelen relaties en zaken zich nu eenmaal niet altijd zoals je zou willen en is samenwerken niet altijd bij voorbaat een succes. Logisch dan ook dat irritaties en conflicten, klein en groot, altijd op de loer liggen. Conflicten die in de kern vaak te maken hebben met steeds grote wordende communicatiestoornissen, waardoor gevoelens als verdriet, boosheid en woede een voedingsbodem krijgen, waar zij maar al te goed in kunnen gedijen.
Recht doen aan belangen alle partijen
En dat is precies waar zakelijke conflictbemiddeling zo’n belangrijke rol kan spelen. Vooral door de negatieve emoties bespreekbaar te maken, samen te transformeren naar wensen en behoeften, te vertalen naar elkaars individuele en gemeenschappelijke belangen en het faciliteren van creatieve oplossingen die recht doen aan de belangen van alle partijen.
Voorwaarde oplossing zakelijk conflict
Zijn er ook voorwaarden voor succes bij een zakelijk conflict? Ja, de erkenning van partijen dat er sprake is van een zakelijk conflict. Al zullen conflicterende partijen vaak een totaal verschillend verhaal op tafel leggen wat de inhoud van het conflict betreft. Een mooi begin van het gesprek, lijkt mij.
Herkenbaar? Dan hoor ik het graag. Wil je eens van gedachte wisselen over een sluimerend conflict of een actuele kwestie en hoe daar mee om te gaan? Neem contact op met iGrow voor een ervaren coach/mediator.
0 reacties